A tak jsem se stala veganem.

15:19

Naprosto teď vidím spoustu lidí, co protočilo oči. Vegan. Přijde mi, že hodně lidí tohle dokáží dost rychle odsoudit, už jen z důvodu, že vlastně nevědí, co vše za tím je. Musím se přiznat, že veganem jsem se stávala již po třetí. Poprvé to bylo tuším přesně dva týdny před Vánoci a co myslíte, Vánoce za dveřmi a já nechápala, jak mám vynechat vejce, majonezu, řízky! A tak šlo veškeré veganství prostě zase pěkně pryč. Jak rychle nápad přišel, tak rychle odešel. 

Po druhé to bylo vlastně někdy minulý rok. A to jsem vydržela asi týden, jelikož můj přítel to prostě nedokázal respektovat. Což samozřejmě není jeho vina, že já neměla tehdy vůli. Ale i tak. Prostě se to tak sešlo a nebo to osud dosavadně nechtěl. Hlavně jsem tehdy zkoušla jen sojové maso, které mi šíleně nechutnalo a já se do toho nechutně nutila a říkala si - děláš to pro zvířátka. Jenže, tehdy jsem si asi vlastně ani moc neuvědomovala, co všechno to znamená - pro zvířátka. 

Podle mě je hrozně jednoduché, si říct. Budu vegan. Když člověk absolutně neví, jak co nahradit, jestli to upravuje správně a tak. Já tedy nikdy nebyla vyloženě člověk, co bez masa nedá ránu. Vepřové jsem jedla vážně málokdy, hovězí to samé, kuřecí tedy pravidelněji. Sýry jsem mohla jednou za čas, vejce taktéž. Mléko? Vůbec, většinou do kafe či bramborové kaše. Jenže, má to cenu, i skrz tak malé množství trápit x osudů, kteří nemohou za sebe rozhodnout? Určitě ne. 

Tímhle článkem se tedy jako nechystám vzít vlajku veganů a hustit do Vás, proč by jste se měli stát všichni do jednoho vegani (i když by jste doopravdy měli). A stejně tak Vám nebudu tvrdit, že jsem ten nejsprávnější vegan. Ale snažím se být, snažím se si to hlídat. A upřímně, na konci prvního dne mě čekal pocit, který jsem snad deset let necítila. A to dobrý pocit ze sebe samotné. 

Musím říct, že takový pocit mě dost překvapil, protože já mám k sobě většinu života dost negativní přístup a nyní až teď se snažím to trochu změnit. A musím říct, že to veganství, či ta snaha o to být veganem a dělat, co nejlepší pro mne, ale i pro planetu, zvířátka a další je osvobuzjící. 

Přitom to není až tak těžké, není to o tom přestat ze dne na den jíst maso. Před mým přechodem na tento životní styl jsem se snažila maso omezit, co nejvíce. Ale ještě chvíli jsem si užívala kuřecí šunky, tuňáka a tak. Tuňák a losos je třeba pro mne daleko větší výzva, než se vzdát sýrů či kuřecího. Hodně jsem se třeba bála hummusu, nebo celkově tofu. 

Největší faux paux v kuchyni bylo, když jsem tofu brala až moc friendly, to bylo tak rok zpátky. A prostě jsem si bílé, neochucené tofu nakrájela na kostičky do salátu a myslela si, že to chutná jako balkán. No, těch ksichtů bylo minimálně milion. Ale díky kamarádce, která se tomuto stylu věnuje již přes rok, je to daleko snažší, protože mi poradí, co jak upravit. Stejně tak, jako mi Anet radí s jídlem, mi i dnes řekla "Já jsem vlastně super důkaz, že veganská dieta neznamená nutně hubnutí". 

Hodně velkým rádcem je mi i pinterest, díky kterému i dost pochopíte, proč je veganství spíše dobré. Ale abych to nebrala jen z toho morálního hlediska a hlediska dobra pro naší planetu. Zdravotně jsou zde určitě velké plusy. Například daleko nižší možnost vzniknutí nemoci srdce. 

I když si řeknete, že vlastně jíte málo masa a nehrozí Vám tedy tak velké rizika. Hrozí. Chápu, slanina je fakt super, také mi chutnala, ale slanina, salámy a párky Vám prakticky zajišťují rakovinu. A konzumováním červeného masa si rakovinu prakticky přivoláváte, jen ne tak rychle a jasně. 

Studie ze zemí, jako je Velká Británie či Německo dokonce dokázali, že vegetariáni a vegani ve srovnání s lidmi, co konzumují maso, mají o 40 procent menší riziko vzniku rakoviny. A to je dost, nemyslíte? Dokonce, studie dokázala, že pokud budete denně podávat červené maso puberťačce, čeká ji až o 22 procent vyšší šance, že bude mít rakovinu prsou, již před menopauzou. A v dospělosti je to dalších 13 procent, kdy se zvyšuje možnost rakoviny prsou celkově. 

To, že zvyšuje možnost toho, že se stanete diabetikem a že na mase je daleko těžší si udržet zdravou váhu (z hlediska statistik, netvrdím, že u všech), snad nemusím připomínat. A pokud jste zažili někdy otravu jídlem, tak si sáhněte do mysli, co jste jedli. Rybi vedou na žebříčku jídel, které způsobují otravu jídlem, hned za rybami je mlíko a hned na to hovězí maso. 



Pro pány je tu taková super věc, jako že maso může způsobovat problémy s erekcí a já vlastně už ani nevím, zda má cenu pokračovat, protože například já sama jsem byla zděšena, když jsem si materiál na tento článek dávala dohromady. Sama jsem netušila, co maso všechno dokáže a zvlášť - kuřecí maso, to je přece skoro nezávadné, jasně, jsou tam nějaké hormony, ale. Ono moc žádné ale.. 

Nikoho samozřejmě nenutím. Ale rok bez hovězího masa zachrání zhruba tři tisíce stromů. Kdyby jste rok nevyužívali papír, zachráníte sotva sto stromů. Kravské mléko se získává následujícím způsobem, kráva je do nekonečna uměle oplodňována, je jí odebrané telátko, a pak už se jen odsává mléko, které se dále musí filtrovat, protože je v něm krev, hnis. A tak to jede do nekonečna, dokud chudák kráva už ani nedokáže stát na svých nohách. Pak putuje pravděpodobně k Vám na talíř, nebo do mekáče. 

S ušetřením x tisíc stromů se to dá vysvětlit jednodušše, jelikož krávy, prasátka a všechny tyto zvířata, které normálně konzumuje každý průměrný člověk na této planetě (a nebo hlavně ti v západním světě), je v zemích třetího světa káceno dokážu si říct i miliony stromů, jen pro to, aby se nakrmila zvířata, které se pak v zemích prvního světa sní. Přitom by při pouze stravě založené na rostlinných zdrojích, by se vykácelo daleko méně místa. Což si dokážete i názorně ukázat na hře McDonalds, která je stále někde na superhrách. Já se ji dřív snažila přijít hrozně na kloub a furt mi to nešlo. A hlavně jsem se věčně divila, proč se domorodcům nelíbí, že jim kácím lesy. Smutný. 

Dokonce jsem slyšela názor, nebo spíš obhajobu, proč je v pohodě jíst maso, na otázku "Ty by jsi si byla schopna ulovit veverku? Stáhnout ji z kůže? A sníst?" a odpověď byla jasná. Ano, kdybych měla hlad. Přitom v přírodě je tolik možností, jak se najíst bez toho, aniž by jste lovili zvíře, které se v divočině holýma rukama stejně nedá ulovit, pokud nejste denodenní lovec. A pochybuju, že normální člověk je schopný takovou veverku, psa či prase vzít, zabít, stáhnout z kůže a naporcovat. To podle mě je člověk bez srdce. 

Nechci nikoho nějak moralizovat, ale jsou fakta, která jsou prostě fakta. A tvrzení, že o něčem toho víte hodně a pak tláchat nesmysli a odsuzovat volbu někoho, kdo chuť mrtvého zvířete vymění za samé zdravé věci. To už je podle mě ignoranství. Vím, že dost veganů by nenutilo svýho přítele či přítelkyni nejíst maso. Ani já bych to nedokázala, ale dost očekávám od druhého, že si z Vás nebude utahovat a naopak, rád si vyslechne důvod proč. Protože Vaše proč, může změnit někoho pohled na celý tento "životní styl". 

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Hmmm.. ja mam len jednu otázku (som na mobile, tak si to overim hneď ako dopisem komentár) - vegan a vegetarián je rozdiel, pretože vegetarián sa vzdal mäsa, ale je napr. vajíčka, pričom vegan neje nič čo sa tepelné upravilo (?) nad 45°C a ani tie spomínané vajíčka, pretože je to živočíšneho povodu, nie? Je to uctihodne, že si sa stala vegankou, osobne by som sa nevzdala mäsa, pretože napriek tomu všetkému (hlavne o Tom kuracom som niečo čítala), neviem si predstaviť, že by som nikdy nejedla žiadne mäso. Už teraz mám na rezeň chuť 😂 idem googlit :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj!
      Děkuji moc za komentář.
      Vegetarián se dá rozdělit vlastně na dvě podskupiny, ti - co striktně nejí maso a ani ryby a pak na skupinu těch, co nejí běžné maso, ale ryby jí.
      Vegan je ten, co nejí žádný živočišný produkt - čili mléko, vejce, sýry, maso a masové výrobky. O tepelné úpravě upřímně nic nevím, protože vegani si dost často připravují vařenou cizrnu, quinou, osmahnou si tofu na pánvi a tedy já to tak dělám.

      A třeba, já si říkala, že třeba kuřecího se nikdy nevzdám a občas burger si nedat je pro mne smrt. Ale když jsem fakt pocítila po prvním dni ten pocit, že kvůli mne netrpělo ani jedno zvířátko za ten den, tak bych to asi za chuť masa nevyměnila.

      A je spousta veganů, co ti i řekne - mě prostě maso chutnalo, ale to je pro mne malá daň, se té chuti vzdát, než vědět, co se s tím masem předtím děje a stejně to ignorovat a jíst. :)

      No a pak jsou ti, co třeba od mala maso nejí a prostě k tomu v dospělosti dodali zbytek. :)

      Vymazat
  2. Myslím si, že byť vegánkou je naozaj úctyhodné. Už len preto, že sa vďaka tebe znižuje zabíjanie zvierat. Osobne síce konzumujem mäso avšak povedala som si, že ho už aspoň obmedzím, nech aspoň trocha pomáham tým stvoreniam. Ale chcela.by som ísť zo školy do Číny na 2 týždne a tam určite nechcem jest mäso. Takže som zvedavá, či sa po tých 2 týždňoch nestanem aj ja vegetariánov. Aj keď veganstvo je o čosi inakšie a náročnejšie. Ja inak teraz aj keď sa to nedá porovnávať s vegetariánstvo či veganstvo už nejem 5 mesiacov cukor. A aj keď to bok odo začiatku náročné, teraz je to už úplne super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji moc za komentář :)
      Ono to veganství už podle mě není o moc náročnější, když člověk přestane jíst maso. Koukni na pozemšťani, ať mám silnej žaludek jakkoliv, nic živočišnýho do mě už člověk a ani já nikdy nedostane. To mi dokázalo tak otevřit oči. :)
      A gratulace s tím cukrem! :)

      Vymazat

Popular Posts

Visitors